Czym jest domena ?

Czym jest domena internetowa?

Jeśli chcesz zaistnieć w sieci i skutecznie zapisać się w pamięci swoich klientów, niezbędna będzie Ci dobra domena internetowa. To oczywiście jeden z elementów, których potrzebujesz do odniesienia sukcesu, jednak bez posiadania domeny internetowej Twój biznes nie będzie mógł w ogóle funkcjonować w internecie.

Domena internetowa – Twój adres w sieci

Domena internetowa jest częścią Twojego internetowego adresu DNS (domain name system), pod którym będzie dostępna Twoja witryna www, serwer, poczta e-mail i inne usługi.
Na przykład w adresach: www.uti.pl lub jankowalski@uti.pl część „uti.pl” to właśnie domena.
Można powiedzieć, że domena jest dla strony w internecie tym, czym adres firmy w świecie rzeczywistym. To jedna z najważniejszych informacji, jakie klient posiada na samym początku kontaktu z Twoją firmą. I mimo że nie masz wpływu na to, jak nazywa się ulica, przy której znajduje się siedziba Twojej firmy, możesz wybrać swój adres internetowy tak, by najlepiej odpowiadał Twojemu biznesowi.

Widzisz więc, jak ważne jest, żeby Twoja domena była łatwa do zapamiętania przez klienta, atrakcyjna i ciekawa. Jeśli chcesz wiedzieć, jaką domenę wybrać dla biznesu – skorzystaj z naszego poradnika: Jak wybrać domenę internetową, która przyciągnie klientów?

Każda strona internetowa, aby funkcjonować w sieci, musi mieć przypisaną domenę. Jedna strona może mieć wiele domen, jednak jedna domena odsyła wyłącznie do konkretnej strony. W związku z tym każdy adres domeny jest unikatowy i ma tylko jednego właściciela. Jeśli zostanie zarejestrowany przez jedną osobę, inna nie może z niego skorzystać, dopóki obecny właściciel przedłuża utrzymanie domeny.

Składniki domeny internetowej

Domena internetowa składa się z dwóch elementów:

  • Nazwa – na przykład Twoje imię i nazwisko lub nazwa przedsiębiorstwa, zapisane przy pomocy liter i cyfr oraz myślników lub podkreślników.

Pamiętaj! W nazwie domeny nie możesz używać kropek, przecinków i innych znaków specjalnych. Nie poleca się również korzystania z polskich znaków, a myślniki i podkreślniki powinny zostać umieszczone w środku nazwy (nie na początku, ani na końcu).

  • Rozszerzenie – czyli element występujący po kropce, np: .pl, .com. Więcej o rozszerzeniach przeczytasz w dalszej części tekstu.

Po wykupieniu domeny internetowej otrzymujesz możliwość bezpłatnego i nieograniczonego tworzenia subdomen.
Subdomeny mogą stanowić odnośniki do poszczególnych podstron serwisu (na przykład do sklepu, bloga, portfolio) albo do zupełnie innych stron, na przykład do innych wersji językowych serwisu.

Subdomena to sposób zapisu adresu domeny, w którym końcówkę stanowi cała nazwa domeny. Na przykład w adresie blog.uti.pl “blog” jest subdomeną, a “uti.pl” rozszerzeniem.

Warto korzystać z możliwości tworzenia subdomen, ponieważ ułatwiają użytkownikom odnalezienie tych treści na stronie, które ich interesują. Na przykład:
pl.wikipedia.org – pozwoli użytkownikom łatwo dostać się do polskojęzycznej wersji serwisu
sklep.uti.pl – przekieruje Twoich klientów od razu do sklepu internetowego Twojego biznesu
Pamiętaj, że postać adresu www.uti.pl również jest subdomeną. Obecnie używanie przedrostka www nie jest tak powszechne jak kiedyś, dlatego, jeśli chcesz, żeby Twoja witryna działała także pod adresem w tej formie, pamiętaj o odpowiedniej konfiguracji ustawień domeny.

Nie tylko .pl

Rozszerzenie to element domeny, który spełnia przede wszystkim funkcję informacyjną. Dzięki niemu mamy możliwość identyfikacji kraju, w którym została zarejestrowana domena lub funkcji, jaką spełnia znajdująca się pod nią witryna, ale nie tylko!
Podczas rejestracji domeny możesz wybierać z setek różnorodnych rozszerzeń – masz dużo szersze pole do popisu niż tylko tradycyjne „.pl”. Rozszerzenia można podzielić na kilka kategorii:

  • Krajowe, np.: .pl dla Polski, .de dla Niemiec, .uk dla Wielkiej Brytanii
  • Globalne, np.: .com, .eu.
  • Regionalne, np.: wawa.pl, mazury.pl
  • Funkcjonalne, np.: .biz dla biznesu, .travel dla stron związanych z podróżowaniem, .org dla organizacji,
  • Funkcjonalne drugiego poziomu, np.: .com.pl, .info.pl, .biz.pl

Przy rejestracji domeny warto wziąć pod uwagę, że różne rozszerzenia mają zazwyczaj różne ceny. Do najtańszych należą rozszerzenia krajowe (.pl, .com.pl), które można wykupić już za kilkanaście złotych, a do droższych globalne i funkcjonalne – ich ceny sięgają kilkudziesięciu lub nawet ponad stu złotych.

Wiesz już czym jest domena, z jakich elementów się składa i z jakich rodzajów rozszerzeń możesz korzystać – przejdź do kolejnych kroków: wybierz nazwę swojej domeny i wykup ją u wiarygodnego rejestratora. Jak to zrobić dowiesz się z tekstów, które już niedługo pojawią się na naszym blogu!

Podziel się tym artykułem:
Zobacz inne informacje
Emisja akcji UTI.PL trwa
Odkryj, dlaczego warto dołączyć do grona akcjonariuszy

Emisja akcji UTI.PL trwa do 05.12.2024

Pozostało jeszcze:

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy
Emisja się zakończyła
Jednak z uwagi na duże zainteresowanie, akcji może zabraknąć wcześniej

Powrót

Cofnij do menu

HOSTING

Informacje o usługach hostingu w uti.pl

Hosting współdzielony

Bezpieczny i szybki cloud hosting na mniejsze potrzeby

Hosting Wordpress

Bezpieczny, tani i szybki Hosting Wordpress idealny dla Twoich potrzeb.

Powrót

Cofnij do menu

DOMENY

Informacje o domenach w uti.pl

Rejestracja domen

Jeśli potrzebujesz nowej domeny

Transfer Domen

Jeśli chciałbyś oszczędzić na swojej obecnej domenie

Powrót

Cofnij do menu

CERTYFIKAT SSL

Informacje o certyfikatach SSL w uti.pl

Cyber Pakiet Opieki

Zaopiekujemy się Twoją stroną lub sklepem

Powrót

Cofnij do menu

WEBPRODUKCJA

Informacje o produkcji usług webowych w uti.pl

Strona www

Nowoczesna responsywna strona firmowa

Branżowa strona www

Rozwijaj biznes w sposób efektywny i innowacyjny.

Sklep internetowy

Twój sklep w technologii Woocommerce

Dodatki webowe

Ogromne możliwości rozbudowy Twojej strony lub sklepu

Powrót

Cofnij do menu

Pozyskiwanie Lead

Informacje o pozyskiwaniu lead z uti.pl

Pozycjonowanie

Spraw, żeby wyszukiwarka Google Cię widziała

Mailing profilowany

Wyślij mailing do Twoich potencjalnych Klientów

Google Ads

Najskuteczniejsza forma reklamy w internecie

Facebook Ads

Facebookowa forma reklamy w internecie

Powrót

Cofnij do menu

Mobilne Biuro

Informacje o zarządzaniu danymi z uti.pl