Jak wybrać domenę ?

Jak wybrać domenę internetową, która przyciągnie klientów?

Nazwa domeny internetowej Twojego biznesu jest niezwykle istotna: będzie widoczna na Twoich materiałach promocyjnych, wizytówkach, w różnych miejscach w sieci. Będzie silnie kojarzona z Tobą i Twoim biznesem, dlatego wybór domeny warto dobrze przemyśleć, by odpowiadała Twoim potrzebom przez długie lata i stanowiła skuteczne narzędzie w budowaniu marki.

Roli, funkcjonowaniu i budowie domen poświęciliśmy odrębny wpis na naszym blogu – przeczytaj go, jeśli chcesz wiedzieć czym jest domena internetowa? 

Wymyślenie efektywnej domeny to nie lada zadanie, zwłaszcza że ich liczba jest ograniczona, a te najlepsze zostają błyskawicznie wykupione. Nie chodzi jednak o to, żeby Twoja domena była idealna, ale aby najlepiej pasowała do Twojego biznesu. Dlatego, aby ułatwić Ci stojące przed Tobą zadanie przygotowaliśmy poradnik, z którego dowiesz się  jak wybrać domenę internetową dla swojego biznesu.

Wybierając domenę, pamiętaj, że:

  1.     Prostota to klucz do sukcesu

Najlepsza będzie prosta nazwa odwołująca się do Twojego biznesu.

Pierwszym pomysłem jest najczęściej nazwa przedsiębiorstwa – proste i skuteczne rozwiązanie, ponieważ Twoi klienci znają ją i nie będą mieli problemu, aby ją zapamiętać. Dlatego wpisując w wyszukiwarce nazwę Twojego przedsiębiorstwa od razu znajdą Twoją stronę.

Na przykład: prowadzisz zakład fryzjerski o nazwie Bella? Możesz skorzystać z nazwy www.fryzjer-bella.pl  lub www.bellafryzjer.pl    

Ta zasada jest najważniejsza i warto mieć ją w głowie podczas całego procesu wymyślania domeny. Prostota to klucz do zostania zapamiętanym przez klientów, a przecież chcesz uniknąć sytuacji, w której klient musi przepisywać adres Twojej strony www z kartki lub głowić się nad jego znaczeniem. 

  1.     Im krócej, tym lepiej

Wiesz jakie domeny osiągają na rynku najwyższe ceny? Te, których nazwa składa się z dosłownie kilku liter lub cyfr – na przykład domena www.360.com została sprzedana za aż  17 milionów dolarów. Wysoko cenione są także domeny zawierające jedno słowo lub wyrażenie kojarzone przez klientów – najdroższą domeną w historii jest www.lasvegas.com sprzedana za 90 milionów dolarów. Takie domeny są krótkie, a więc niezwykle łatwo je zapamiętać. Oczywiście Twoja domena nie musi być aż tak okrojona, jednak w tym przypadku warto kierować się zasadą, że im krócej, tym lepiej. Zbyt długi adres internetowy będzie mało atrakcyjny i trudny do zapamiętania dla Twoich klientów i niewygodny w używaniu dla  Ciebie.

Na przykład: jeśli zajmujesz się fotografią ślubną, domena www.fotografnaslub.pl będzie zdecydowanie lepszym wyborem niż www.fotograf-ktory-zrobi-idealne-zdjecia-tanio.biz.pl

  1.     Skojarzenia mają moc

Wiesz, czego szukają w Internecie Twoi klienci? Niech szukając tego znajdą Ciebie. Możesz wykorzystać atuty swojego biznesu, które przemawiają do klientów, umieszczając je w adresie domeny internetowej, na przykład www.dobre-buty.pl   lub www.tanihydraulik.pl.  Taka nazwa zostaje w pamięci i sprawdza się w materiałach promocyjnych, bo sama w sobie brzmi jak hasło reklamowe.

Możesz też odwołać się do miejsca, w którym prowadzisz swój biznes. Na przykład domena www.kwiaciarnia-wadowice.pl będzie dla klienta oczywistą informacją o tym, że tę konkretną firmę znajdzie w Wadowicach, a dodatkowo pozytywnie wpływa na widoczność strony w Google.

Pamiętaj, że Twoi klienci mogą mylić nazwę Twojego biznesu, dlatego, jeśli wiesz, że może dochodzić do pomyłek, przemyśl rejestrację dwóch podobnych nazw domen. Na przykład dla firmy przewozowej o nazwie Przewozy Star warto rozważyć rejestrację zarówno domeny www.przewozy-star.pl, jak i www.przewozy-start.pl Inaczej Twoi klienci będą trafiać na pustą stronę, albo domena zostanie wykupiona przez Twoją konkurencję.

  1. Na pewno czymś się wyróżniasz

Czy Twój biznes jest wyjątkowy? Może oferujesz niecodzienne usługi albo sprzedajesz trudno dostępny towar? Jeśli tak, możesz śmiało wykorzystać ten fakt, jako nazwę Twojej domeny. Podobnie jak w poprzednim punkcie – Twoi klienci od razu dostaną jasną informację, czym się zajmujesz, a strona zyska lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Na przykład: jeśli Twoja firma jest jedyną w Polsce, która sprowadza kawę bezpośrednio z Indii, możesz skorzystać z nazwy domeny www.kawazindii.pl  

  1. Lepiej uważać na dodatki

Jeśli Twoja wymarzona domena jest zajęta, spróbuj poszukać innej. Dodawanie cyfr lub kolejnych słów na pewno nie wpłynie korzystnie na nazwę Twojej domeny. Przede wszystkim stanie się trudna do zapamiętania i wydłuży się, a także będzie jasno wskazywać, że jesteś jednym z wielu przedsiębiorców, którzy działają w tym samym biznesie, a lepsze domeny zostały zajęte przez Twoją konkurencję.

Na przykład: nazwa www.wloskie-buty.pl brzmi zdecydowanie lepiej niż www.wloskie-buty2.pl lub www.wloskie-butyy.pl

  1. Rozszerzenie to ważna część domeny

Możesz wybierać spośród setek różnorodnych rozszerzeń. Wykorzystaj ten fakt, żeby stworzyć wyjątkową nazwę dla swojej domeny. Oprócz rozszerzeń krajowych i globalnych masz do dyspozycji również rozszerzenia regionalne i funkcjonalne. Rozszerzenia regionalne dostarczą Twoim klientom o obszarze Twojej działalności biznesowej, a funkcjonalne pozwolą im poznać, jaki charakter ma Twoja witryna.

Na przykład: prowadząc agroturystykę na Mazurach, możesz wykorzystać domenę regionalną mazury.pl i stworzyć adres www.pensjonat.mazury.pl

Pomyśl kreatywnie –  w pamięć zapadają nietuzinkowe pomysł. Niektóre firmy łączą nazwę domeny z rozszerzeniem, tak aby wspólnie tworzyły przekaz. Dobrym przykładem takiej praktyki jest strona radia www.rmf.fm – rozszerzenie jest tutaj integralną częścią nazwy stacji. Zauważ, że końcówka .fm nie jest końcówką funkcjonalną, ale krajową  (Federacja Mikronezji), podobnie jak wykorzystywane często przez stacje telewizyjne rozszerzenie .tv, które przynależy do Tuwalu.

Oczywiście wykorzystanie najpopularniejszych rozszerzeń: .pl i .com lub .com.pl ma swoje zalety. Przede wszystkim takie rozszerzenia są oczywiste, więc odbiorcy nie mają problemu, żeby je zapamiętać. Pamiętaj, że im prościej tym lepiej!

Wybierając rozszerzenie dla domeny, warto pamiętać, że rozszerzenia krajowe, regionalne, globalne i funkcjonalne różnią się cenami. Uwzględnij ten fakt podczas wyboru i rejestracji domeny!

  1.     Warto mieć kilka pomysłów

Pamiętaj, że atrakcyjne nazwy domen szybko zostają wykupione. Dlatego zawsze może się zdarzyć, że Twoja idealna nazwa została już zajęta, a Ty musisz szukać alternatywy. Niewykluczone, że nazwa, która Tobie wydaje się doskonała, dla kogoś innego jest niezrozumiała lub trudna do zapamiętania. Dlatego postaraj się stworzyć więcej niż jedną nazwę, aby uniknąć szukania domeny na chybił trafił.

Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi wybranie najlepszej nazwy domeny dla Twojego biznesu stanie się chociaż trochę łatwiejsze. Pamiętaj, żeby sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie nazwa jest dostępna – w tym celu skorzystaj z naszej wyszukiwarki domen internetowych i jak najszybciej zarejestruj domenę, bo ktoś może wykupić ją, zanim Ty to zrobisz!

Podziel się tym artykułem:
Zobacz inne informacje

Powrót

Cofnij do menu

HOSTING

Informacje o usługach hostingu w uti.pl

Hosting współdzielony

Bezpieczny i szybki cloud hosting na mniejsze potrzeby

Hosting Wordpress

Bezpieczny, tani i szybki Hosting Wordpress idealny dla Twoich potrzeb.

Powrót

Cofnij do menu

DOMENY

Informacje o domenach w uti.pl

Rejestracja domen

Jeśli potrzebujesz nowej domeny

Transfer Domen

Jeśli chciałbyś oszczędzić na swojej obecnej domenie

Powrót

Cofnij do menu

CERTYFIKAT SSL

Informacje o certyfikatach SSL w uti.pl

Cyber Pakiet Opieki

Zaopiekujemy się Twoją stroną lub sklepem

Powrót

Cofnij do menu

WEBPRODUKCJA

Informacje o produkcji usług webowych w uti.pl

Strona www

Nowoczesna responsywna strona firmowa

Branżowa strona www

Rozwijaj biznes w sposób efektywny i innowacyjny.

Sklep internetowy

Twój sklep w technologii Woocommerce

Dodatki webowe

Ogromne możliwości rozbudowy Twojej strony lub sklepu

Powrót

Cofnij do menu

Pozyskiwanie Lead

Informacje o pozyskiwaniu lead z uti.pl

Pozycjonowanie

Spraw, żeby wyszukiwarka Google Cię widziała

Mailing profilowany

Wyślij mailing do Twoich potencjalnych Klientów

Google Ads

Najskuteczniejsza forma reklamy w internecie

Facebook Ads

Facebookowa forma reklamy w internecie

Powrót

Cofnij do menu

Mobilne Biuro

Informacje o zarządzaniu danymi z uti.pl