Dyrektywa Omnibus w e-commerce – na co muszą przygotować się przedsiębiorcy?

Dyrektywa Omnibus w e-commerce – na co muszą przygotować się przedsiębiorcy?

Kariera w UTI.PL

Dyrektywa Omnibus w e-commerce – na co muszą przygotować się przedsiębiorcy?

1 stycznia 2023 roku weszła w życie unijna Dyrektywa Omnibus. Co to oznacza w praktyce? Nowe regulacje mocno uderzają m.in. w nieuczciwe praktyki zawyżania cen podczas promocji, fałszowania opinii oraz utajniania danych kontaktowych firmy. Pomimo że dyrektywa dotyczy zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych, to właśnie właścicieli tych pierwszych czekają największe zmiany. 

Dyrektywa Omnibus stanowi wdrożenie unijnych przepisów chroniących interesy konsumentów. Jej głównym założeniem jest walka z fikcyjnymi promocjami oraz ukrócenie nieuczciwych praktyk handlowych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
  • Co grozi za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?
  • O czym należy pamiętać, żeby Twój biznes działał zgodnie z nowymi przepisami?
  • Jak w prosty sposób przygotować sklep na konieczność podawania najniższej ceny. 

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców i jak się do nich przygotować?

Przedsiębiorcy powinni dostosować się do nowych regulacji, a w szczególności do obowiązków informacyjnych. Dotyczy to zarówno zmian w regulaminach, jak i powiązanej dokumentacji oraz dostosowania interfejsów stron internetowych do panujących przepisów.

Koniec ze sztucznym zawyżaniem cen, tylko po to, by móc pochwalić się obniżką

Najważniejsza zmiana dotyczy przede wszystkim umów zawieranych na odległość, czyli właśnie e-commerce. Nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek informowania klientów o szczegółach promocji cenowych. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, obok każdej ceny promocyjnej musi znaleźć się informacja o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Ma być ona umieszczona w widocznym miejscu, aby konsument miał możliwość swobodnego porównywania ofert.

Twój sklep nie jest gotowy na Omnibusa?

Nasz zespół specjalistów pomoże Ci szybko i sprawnie wdrożyć wymagania dyrektywy Omnibus w Twoim sklepie internetowym, abyś mógł spać spokojnie i mieć pewność, że działasz zgodnie z prawem.

Nie zwlekaj, skontaktuj się z nami już dziś i zadbaj o bezpieczeństwo swoich klientów oraz swojej firmy.

Oferujemy wsparcie dla stron i sklepów opartych o WordPress

Wypełnij formularz kontaktowy, a nasz Opiekun Handlowy oddzwoni do Ciebie!

Transparentność w sposobie sortowania wyników wyszukiwania

Wejście w życie dyrektywy Omnibus to także zmiana w obszarze informowania klientów o zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwania. Od 1 stycznia wszystkie sklepy internetowe mają obowiązek wyświetlać informacje o filtrze, jaki został zastosowany przy prezentacji wyników. Niezależnie, czy jest to rosnąca cena, kolejność alfabetyczna, czy data dodania – sklep ma obowiązek wskazać, według jakich kryteriów uszeregowano produkty. Prawo to ma zapewnić pełną transparentność w przypadku opłacania wysokiego miejsca oferty w wynikach wyszukiwania. Łączy się to z kolejną regulacją nałożoną na e-commerce. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania konsumenta, jeżeli pozycje płatne są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Zaniechanie tego obowiązku stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, co wiąże się z surowymi karami.

Fałszywe opinie mogą słono kosztować

Bardzo ważną zmianą jest podejście do sposobu pozyskiwania i wykorzystywania opinii klientów e-sklepów. W przypadku zbierania i udostępniania opinii kupujących nowe przepisy nakładają obowiązek wskazania wedle, jakich zasad są zbierane i publikowane. Sklepy muszą wskazać, w jaki sposób dbają, aby publikowane recenzje pochodziły tylko od tych konsumentów, którzy rzeczywiście kupili bądź używali danego produktu. Dyrektywa Omnibus ma zapobiec publikowaniu lub zlecaniu fałszywych opinii.

Numer telefonu – obowiązkowa informacja

Dotychczas sklepy e-commerce zobowiązane były do udostępniania tylko aktualnego adresu e-mail. Wraz z wejściem nowych regulacji sprzedawcy muszą zamieścić na stronie internetowej swoje pełne dane teleadresowe, tj. adres siedziby firmy, adres e-mail oraz numer telefonu, który pozwoli na jego zweryfikowanie.

Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów?

Ważnym elementem dyrektywy Omnibus jest ujednolicenie systemu egzekwowania regulacji w praktyce. Od momentu wejścia w życie przepisów o ochronie konsumentów, czyli od 1 stycznia 2023 roku, sklepy zobowiązane są do przyjęcia obowiązujących norm. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorcy do tego czasu nie zaktualizują swojej polityki, muszą się liczyć z poważnymi karami. Warto zaznaczyć, że im większy sklep – tym są one wyższe. 

Za wdrożenie implementacji dyrektywy Omnibus do polskiego systemu prawnego odpowiedzialny jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wraz z Inspekcją Handlową dba także o kontrolę podmiotów handlowych. Za niedostosowanie się do zaktualizowanych zasad grozi grzywna w wysokości do 20 tys. zł, ale jeżeli w ciągu roku okaże się, że e-sklep nie wprowadził zmian i niezgodny z prawem proceder powtarza się trzy razy, kara wzrośnie do 40 tys. zł.  W przypadku zamieszczania lub zlecania publikacji fałszywych opinii przedsiębiorcy narażają się na karę w wysokości nawet 10% rocznego obrotu. Według dyrektywy Omnibus, gdy informacje o rocznym obrocie sklepu nie są dostępne – państwa członkowskie są zobowiązane wprowadzić przepisy przewidujące możliwość nakładania grzywien. 

Ponadto według przepisów, konsumenci, którzy ucierpieli na skutek nieuczciwych praktyk handlowych, powinni mieć zapewniony dostęp do skutecznych środków prawnych takich jak odszkodowania, a nawet do obniżenia ceny czy rozwiązania umowy.

Jak widać nie warto ryzykować. Lepiej od razu wprowadzić zmiany i uniknąć surowych kar. 

O czym należy szczególnie pamiętać?

Duże platformy i sieci e-commerce są przygotowane do wdrażania nowych rozwiązań, często wyprzedzając przy tym cały proces legislacyjny. Z małymi sprzedawcami jednak bywa różnie. Dla wielu implementacja zmian i dostosowanie swoich platform do nowych funkcji to ostateczność, z którą czekają do ostatniej chwili, a to wiąże się z dodatkowymi kosztami.

W przypadku działalności międzynarodowej warto pamiętać, że dyrektywa Omnibus dotyczy całej Unii Europejskiej. Jej przepisy wiążą wszystkie kraje członkowskie, jednak każde państwo UE musi samodzielnie wprowadzić odpowiednie zapisy do swojego porządku prawnego, a co za tym idzie ich końcowe brzmienie może być częściowo różne w poszczególnych krajach członkowskich. Dlatego należy być przygotowanym, że przepisy obowiązujące w Polsce niekoniecznie będą dotyczyć np. Niemiec czy Czech.

 

Dyrektywa Omnibus wzbudza sporo emocji, jednak nie jest ona rewolucyjną zmianą. Jej przepisy nawiązują do obowiązujących już od lat ustaw, a one same są powszechnie uznawane za etyczne praktyki biznesowe. Nowe regulacje, pomimo że dla wielu kontrowersyjne, w ostatecznym rozrachunku przyniosą korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

Podziel się tym artykułem:

Mozę Cię zainteresować:

Ads

Google Ads – Co to jest i jakie niesie korzyści dla biznesu

Są jednym z najpopularniejszych systemów reklamowych dostępnych w internecie. Pozwalają docierać do potencjalnych klientów bezpośrednio na odwiedzanych przez nich stronach i w aplikacjach. A do …

Czytaj dalej →
pozycjonowanie

Jak pozyskiwać klientów w internecie?

Wyzwanie pozyskiwania klientów jest dobrze znane każdemu, kto prowadzi własną firmę. W biznesie offline pomaga nam w tym tradycyjna reklama, siedziba w atrakcyjnym miejscu czy …

Czytaj dalej →
Domena internetowa

Wpływ domeny internetowej na pozycjonowanie strony i sklepu

Wpływ domeny internetowej na pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego Czy domena Twojej strony internetowej może mieć wpływ na jej pozycjonowanie? Oczywiście! Spośród ponad dwustu czynników …

Czytaj dalej →
hosting

Wpływ hostingu na pozycjonowanie strony i SEO

  Wpływ hostingu na pozycjonowanie strony i SEO Czy pozycja strony na liście wyników wyszukiwania może zależeć od używanego hostingu? Jak najbardziej! Jego parametry zaliczają …

Czytaj dalej →
Wizytowka W Google Mapach

Wizytówki i opinie Google – narzędzie dla Twojej firmy

Firmowa wizytówka w Google, to coś więcej niż znacznik na mapie, pod którym można znaleźć Twoją firmę. To przydatne narzędzie biznesowe, które będzie skutecznie przyciągać …

Czytaj dalej →
Newsletter

Newsletter jako narzędzie pozyskiwania klientów

Pozyskiwanie subskrybentów do newslettera Jeśli masz w głowie koncepcję – wiesz, o czym chcesz informować swoich klientów i w jaki sposób planujesz im to przedstawić, …

Czytaj dalej →
Uti Blog Niezbedne Wtyczki

Sześć wtyczek niezbędnych na Twojej stronie internetowej

Sześć wtyczek niezbędnych na Twojej stronie internetowej. Dostępne na rynku oprogramowania do zarządzania stronami internetowymi oferują niezliczone ilości wtyczek i rozszerzeń pozwalających na elastyczne dodawanie …

Czytaj dalej →
UTI.PL - pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie on-page i off-page

Niezależnie od branży, tematyki czy przeznaczenia strona internetowa będzie najbardziej skuteczna wtedy, kiedy będzie widoczna na wysokim miejscu listy wyników wyszukiwarek internetowych. Całość działań, które …

Czytaj dalej →
monitoring marki

Monitoring marki – 6 korzyści dla Twojej firmy

Monitoring marki – 6 korzyści dla Twojej firmy Dokładne śledzenie każdej wzmianki o firmie i branży, obserwowanie internetowej aktywności klientów i konkurencji, a do tego …

Czytaj dalej →
backup danych

Dlaczego backup danych jest niezbędny

Dlaczego backup danych jest niezbędny Każdego roku 31 marca obchodzimy międzynarodowy dzień backupu, który ma zwracać uwagę społeczeństwa na konieczność wykonywania kopii zapasowych. O tej …

Czytaj dalej →
Jak Dotrzec Do Klietow Blog

Jak dotrzeć do klientów w internecie?

Użytkownik wchodzi na stronę, przegląda ofertę, wychodzi i… to wszystko? Czy opuszczenie strony internetowej oznacza koniec procesu sprzedaży i rozwiewa nadzieję na kolejne złożone zamówienie? …

Czytaj dalej →
Woocommerce Blog

7 powodów, dla których warto sprzedawać z WooCommerce

Wtyczka sprzedażowa WooCommerce od początku swojego działania została pobrana więcej niż 7 milionów razy. Dzisiaj wspiera ponad 3 miliony sklepów internetowych na całym świecie, czyli …

Czytaj dalej →
Pozycjonowanie W Google 1

Co wpływa na widoczność w Google?

Co wpływa na widoczność w Google? Szacuje się, że jest ich około 200, ale ich liczba nie jest dokładnie znana. Informacje o istnieniu niektórych to tylko …

Czytaj dalej →
14 Lead

14 faktów o e-mail marketingu

Niektórzy ogłaszali jego definitywny koniec. Niemałe zamieszanie wprowadziło też RODO. Mimo to e-mail marketing pozostaje jednym z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do klientów. Prowadzisz własny biznes? …

Czytaj dalej →
Dlaczego warto rejestrować domeny w uti.pl?

Dlaczego warto rejestrować domeny w uti.pl?

Z listy opublikowanej przez Krajowy Rejestr Domen wynika, że adres w domenie .pl można zarejestrować u niemalże dwustu firm działających na naszym rynku. Każda z …

Czytaj dalej →
mobilne biuro uti.pl

Mobilne biuro – nasze wrażenia

Naszym klientom chcemy polecać tylko sprawdzone i dobrze znane nam narzędzia. Takie, z których sami lubimy korzystać i wiemy, że można na nich polegać w …

Czytaj dalej →
Pozyskiwanie Leadow Blog

Narzędzia do pozyskiwania leadów sprzedażowych

Większa sprzedaż, wyższe zaufanie klientów i budowanie z nimi lepszych relacji – to tylko niektóre z zalet konwersji leadów sprzedażowych. Do osiągnięcia tych efektów możesz …

Czytaj dalej →
Uti Blog Wszystko O Pozycjonowaniu

Wszystko o pozycjonowaniu

Nasi klienci zadają nam wiele pytań – i bardzo dobrze, bo kto pyta nie błądzi. Często te same wątpliwości ma wiele osób, dlatego zebraliśmy te …

Czytaj dalej →
Wordpress Blog

Czy warto budować stronę w WordPress?

Pośród systemów do tworzenia i zarządzania treścią stron internetowych od lat króluje aplikacja WordPress. Czy najpopularniejszy CMS faktycznie jest najlepszy? Dzisiaj na naszym blogu sprawdzamy, …

Czytaj dalej →
Blog Mobilnosc 80

Mobilność strony internetowej

Mobilność strony internetowej – dlaczego jest tak ważna? Wiele mówi się, o tym, że dobra strona internetowa powinna być mobilna, a witryna, która nie będzie …

Czytaj dalej →
Przenoszenie hostingu do najlepszej firmy UTI.PL

Przenoszenie hostingu

Jak wygląda przenoszenie hostingu do uti.pl? Na rynku usług internetowych działa obecnie wiele firm, dlatego może zdarzyć się, że oferta, na którą się zdecydowałeś, nie …

Czytaj dalej →
Blog Pakiet Opieki

Jak dbać o stronę ?

Najważniejsze zasady dbania o stronę internetową Każda witryna internetowa była inwestycją czasu i pieniędzy, dlatego warto prawidłowo o nią dbać, żeby ta inwestycja opłaciła się …

Czytaj dalej →
Blog Jaki Wybrac Certyfikat

Jaki certyfikat wybrać ?

Jaki certyfikat SSL wybrać? Na rynku dostępne są różne rodzaje certyfikatów SSL. Każdy z nich oferuje różny zakres działania i będzie odpowiedni dla innego rodzaju …

Czytaj dalej →
Jak wykonać transfer domeny?

Transfer domeny

Transfer domeny – jak to zrobić? Posiadasz już domenę internetową, ale nie zadowala Cię poziom usług obecnego rejestratora? Twój usługodawca podniósł opłaty za utrzymanie domeny? …

Czytaj dalej →
Jaki hosting wybrać w UTI.PL

Jak wybierać hosting?

Na co zwracać uwagę wybierając hosting? Szukając hostingu na pewno przejrzałeś wiele ofert i zwróciłeś uwagę, że dominują wśród nich usługi, takie jak: hosting prywatny, …

Czytaj dalej →
Wybór domeny to krok do wzrostu Twojej firmy - UTI.PL

Jak wybrać domenę ?

Jak wybrać domenę internetową, która przyciągnie klientów? Nazwa domeny internetowej Twojego biznesu jest niezwykle istotna: będzie widoczna na Twoich materiałach promocyjnych, wizytówkach, w różnych miejscach …

Czytaj dalej →
Blog Mobilne Biuro

Mobilne aplikacje biurowe

Mobilne aplikacje biurowe – które wybrać? W ostatnich latach coraz większą popularność wśród przedsiębiorców zyskują gotowe zestawy narzędzi internetowych, służące do zarządzania firmą. Proponują je …

Czytaj dalej →
Blog Czym Jest Konwersja

Czym jest konwersja ruchu ?

Jak zamienić odwiedzających stronę w płacących klientów ? Twoja strona internetowa powinna stanowić dobre wsparcie dla Twojego biznesu, czyli nie tylko być „słupem ogłoszeniowym”, ale, …

Czytaj dalej →
Blog Jak Pozyskac Ruch

Jak pozyskać ruch ?

Jak pozyskać ruch na stronie? Czy wiesz, kiedy Twoja strona internetowa będzie skuteczna? Wtedy, kiedy będzie przyciągała wielu użytkowników. Prowadząc działania na rzecz zwiększenia ruchu …

Czytaj dalej →
Blog Certyfikat Ssl

Co to jest certyfikat SSL ?

Co to jest certyfikat SSL ? Niezależnie od tego czy prowadzisz własny biznes w internecie, czy przesyłasz na serwer prywatne pliki, albo administrujesz blogiem poświęconym …

Czytaj dalej →